بررسی های آرکئو متریک سنگ های سیاه تمدن جیرفت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی
- نویسنده مهدی رازانی
- استاد راهنما سید محمد امین امامی عباس عابد اصفهانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
کاوش های باستان شناسی اخیر در محوطه های پیش از تاریخِ جیرفت با بسیاری آثار و یادمان ها فرصت مناسبی برای پژوهش و بررسی دوباره را در ناحیه جنوب شرق ایران بعد از 3 دهه فراهم نمود. از جمله مهم-ترین آثار این تمدن سنگ های نرم و کنده کاری شده هستند. که به واسطه نقوش نمادین شان توجه بسیاری از متخصصین را به خود جلب کرده اند. نامشخص بودن منابع، عدم شناخت ماهیت فیزیکی و شیمیایی ساختار آنها اساس این تحقیق می باشد. از این رو برای آگاهی از منشاء این سنگ ها، زون دگرگونی منطقه در نواحی کوه های شمال غربی جیرفت و نزدیک تپه یحیی مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 9 نمونه از معادن (آشین(1)، آشین(2)، آشین(3) و باغ برج) که مابین سال های 1382-1388 شناسایی شده بودن برداشت شدند و سپس 5 نمونه (قطعات اشیاء) از محوطه های باستان شناسی و پیش از تاریخیِ جیرفت (کنار صندل شمالی، کنار صندل جنوبی و گورستان های محطوط آباد، قلعه کوچک و قره قتو ) آزمایش گردیدند. آنالیز پراش پرتو ایکس، فلورسانس پرتو ایکس و پتروگرافی مقطع نازک در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی نمونه های آنالیزی و خوشه بندی حاکی از آن است که:1) سنگ های نرم تمدن جیرفت کلریت با فازهای شاخص – کلینو کلر و سافرین – می-باشند. از این رو به کار بردن اصطلاحات سنگ صابون و استئتایت برای آنها اشتباه است و باید از آن اجتناب شود.2) نتایج آنالیز عنصری و شناسایی فازهای معدنی برای کلیهء نمونه ها نشان داد ظروف کلریتی جیرفت به لحاظ داده های آنالیزی به معدن آشین (2) نزدیک ترند و احتمال دارد آشین (2) منبع اصلی کارهای هنری هنرمندان کنار صندل باشد و تحقیق های آینده در این رابطه باید بر این مناطق متمرکز شوند.
منابع مشابه
بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت
انسان در مسیر خلق میتواند دریافتهایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقعگرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ بهطوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگیهایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، بهعنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...
متن کاملبررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت
انسان در مسیر خلق می تواند دریافت هایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقع گرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ به طوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگی هایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، به عنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...
متن کاملبررسی ساختار گرافیکی در نقوش اشیاء تمدن جیرفت - پروژه عملی: پوستر با موضوع معرفی تمدن جیرفت
پس از کشف اتفاقی تمدن جیرفت در سال 1381 تعداد بسیار زیادی ظروف و اشیاء گوناگون در قالب های مختلف و با جنسیت های متفاوت با قدمتی نزدیک به پنج هزار سال پیش، به دست آمد. این آثار از حیث تنوع ظاهری چه در فرم و چه از لحاظ نقش و نگار در نوع خود بی نظیر هستند. نمونه های به دست آمده سبک جدیدی را به دنیای هنر ارائه دادند که بهتر است آن را سبک جیرفتی بنامیم. این سبک به خصوص در اشیای سنگ صابونی دارای ویژگ...
15 صفحه اولپتروگرافی، ژئوشیمی و پتروژنز سنگ های گرانیتوئیدی منطقه قلعه گبری (جنوب غرب جیرفت- استان کرمان)
توده نفوذی قلعه گبری با سن ژوراسیک بالایی به داخل سنگ های رسوبی ژوراسیک زیرین تزریق شده است. بر اساس مطالعات صحرایی، کانی شناسی و ژئوشیمی ترکیب سنگ شناسی منطقه شامل گرانودیوریت، مونزوگرانیت، سینوگرانیت، گرانیت غنی از کوارتز و دیوریت-گابرو می باشد. نمودارهای ژئوشیمیایی بررسی تغییرات اکسیدی و عناصر سازگار و ناسازگار نشان دهنده عملکرد توامان پدیده های تفریق ،هضم ، اختلاط و آلایش ماگمایی است. سنگ ه...
متن کاملموزه تاریخ و تمدن جیرفت
تحقیقات و اکتشافاتی که در منطقه ی جیرفت به عنوان کهن ترین تمدن شرق در سال های اخیر صورت گرفته است ، نیاز به ایجاد فضایی برای نگهداری و نمایش آثار و اشیاء بدست آمده را ایجاد کرده است . از آنجا که این اشیاء همگی مربوط به قرن های گذشته هستند، باید بتوانیم از راه ارتباط با اشیاء به درک هستی شان برسیم. این مهم از طریق پدیدار شناسی ممکن خواهد بود . هدف از این تحقیق دستیابی به رویکردی نوین در طراحی مو...
بررسی بصری و مقایسه تطبیقی نقوش تمدن جیرفت و نقوش تمدن ایلام (ارائه گرافیک : طراحی آرم با موضوع فرهنگی با استفاده از نقوش تمدن جیرفت و تمدن ایلام)
از مهم ترین راه های شناخت بشر از ادوار گذشته، مطالعه بر روی آثار به جای مانده از آنان است، از شاخص ترین این تمدن ها، میتوان به تمدن ایلام و تمدن جیرفت اشاره کرد که تا به کنون پژوهشی درباره مقایسه این دو تمدن به ویژه از لحاظ ارزشهای بصری صورت نگرفته و در نتیجه ارتباط نقوش این دو تمدن با یکدیگر مشخص نگردیده است. از این روی در این تحقیق سعی شده که نقوش این دو تمدن را با استفاده از عناصر بصری مور...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023